• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Disneyland-papa en financiële chantage: ik kan hier niet tegenop concurreren

Lente

Oriënterende Ouderblijver
Hoi allemaal,

Daar ben ik weer even. Zoals ik in mijn voorstelrondje al vertelde, liggen we in een scheiding en moet ik het financieel met een parttime salaris als secretaresse zien te redden. Ik weet helemaal niet hoe ik dat ga doen. Dat is al stressvol genoeg, maar ik merk nu dat dit ook de relatie met mijn kinderen (10 en 12) begint aan te tasten.

Mijn ex heeft een heel goed inkomen en lijkt de kinderen nu letterlijk te kopen. Als ze bij hem zijn is het één groot feest: nieuwe games, onbeperkt schermtijd, weggaan en ze hoeven nul klusjes te doen. Hij profileert zich echt als de fantastische Disneyland-papa.

Als ze dan weer bij mij komen ben ik de boeman. Ik moet op mijn geld letten. Wie weet wat die advocaat gaat kosten... we eten gewoon aardappels met groente. Er is structuur en huiswerk. Mijn oudste van 12 riep gisteren tijdens een ruzie over zijn Playstation-tijd: Bij papa is het tenminste plezant. Bij u kan niks omdat je geen geld hebt

Dat brak echt even mijn hart. Ik zie gewoon hoe mijn ex zijn financiële overmacht gebruikt om mij af te schilderen als de strenge, saaie en arme ouder. Ik ben zo bang dat de kinderen op deze leeftijd (ze snappen de waarde van dure spullen inmiddels heel goed) liever naar hem gaan en dat dit verdeeldheid gata zaaien.

Hoe gaan jullie om met deze financiële ongelijkheid? Hoe leg je aan kinderen van 10 en 12 uit dat liefde niet in een doosje van de Mediamarkt zit zonder de andere ouder zwart te maken? Ik voel me momenteel echt een verliezer in een wedstrijd waar ik niet eens aan mee wilde doen.

Als kinderen opvoeden een spel wordt om wie de leukste ouder is krijg je sowieso problemen. Na een scheiding is dit een van de scenario's die je het liefst wil vermijden. Toch gebeurt het dagelijks.

Wat ik vooral niet zou doen is het spel van de vader evenaren. Behoud je opvoedkundige rol en behoud de regels van je eigen huis. Ik weet dat kinderen hierin zeer naïef zijn en de leuke ouder klaarblijkelijk bevestigen, maar geloof me. Er komt een dag dat dit tegen de Disney papa zal keren.

Aan financiële ongelijkheid kan je weinig doen buiten zelf je inkomen verhogen. Dat doosje van de Mediamarkt is echter vluchtig. De liefde van jouw moederhart is eeuwigdurend.

Dat kun je inderdaad niet.
Het is een spel zonder einde.
Als jij iets groter koopt of leukers doet zal je ex het proberen overtreffen.
Wees gewoon jezelf!

Ik herken die strijd om de regels en de perceptie van de kinderen maar al te goed. Bij ons is het financiële verschil misschien niet zo extreem, maar de regels rond bedtijd en schermtijd verschillen wel enorm tussen de twee huizen. Het is vreselijk frustrerend als jij de structuur en de dagelijkse verantwoordelijkheden moet dragen, terwijl de andere kant schijnbaar voor het plezier kiest en de pretparkpapa uithangt. Je wilt gewoon het beste voor ze en dan voelt het heel onrechtvaardig als je daarop afgerekend wordt.

• Like
Waarderingen: Lux
Je kinderen alles laten doen wat ze willen werkt niet.
Vroeg of laat keert zoiets tegen je.
Als ouder moeten we geen funny vriend zijn.
We hebben een taak en dat is opvoeden.

Terug
Naar boven