• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

De gecreëerde crisis en omgaan met DARVO-gedrag

Ellen

Oriënterende Ouderblijver
Beste forumleden,

We hebben het hier al vaak gehad over hoe we onszelf kunnen beschermen met strikt zakelijke communicatie. Maar wat doe je als de andere ouder niet alleen onredelijk is, maar structureel de dynamiek omkeert en doelbewust chaos creëert?

Een patroon dat ik zelf tot uitputting toe heb meegemaakt en wat in complexe scheidingen helaas meer regel dan uitzondering is – is de gecreëerde crisis. Dit gebeurt heel vaak vlak voor een vakantie, een verjaardag van de kinderen of een belangrijke zitting. Ineens is er uit het niets een enorm conflict, een spoedeisende (vaak overtrokken) medische kwestie of een reeks zware beschuldigingen.

Als je hierop reageert vanuit je volste recht en frustratie, treedt er vaak een psychologisch mechanisme in werking dat DARVO wordt genoemd:

• Deny (Ontkennen van het eigen aandeel of eerdere afspraken)
  • Attack (Aanvallen: jij wordt beschuldigd van precies datgene wat zij/hij doet)
  • Reverse Victim and Offender (De rollen omdraaien: de andere ouder positioneert zich bij hulpverlening of de kinderen als het slachtoffer van jouw reactie).

Waarom gebeurt dit? (De Helicopterview)​

Probeer een stap achteruit te zetten. Deze dynamiek draait vaak niet om de inhoud van de crisis (de niet-gestreken kleren, de plotselinge snotneus, de zogenaamd gemiste afspraak). Het draait om destabilisatie.

Als de andere ouder voelt dat jij de controle terugpakt en je eigen leven opbouwt is het creëren van chaos een manier om je weer de arena in te sleuren. Als jij vervolgens woedend of in paniek reageert wordt jouw (begrijpelijke!) emotionele reactie in het dossier gebruikt om aan te tonen dat jij de onstabiele, strijdende ouder bent.

Hoe doorbreek je dit patroon?​

Je kunt het gedrag aan de andere kant niet stoppen, maar je kunt wél stoppen met het leveren van de brandstof.

1. Herken de kalender (Anticiperen) Kijk eens terug in je eigen logboek. Ontstaan de zwaarste conflicten toevallig altijd in de week voor de zomervakantie of een mediationgesprek? Als je het patroon ziet kun je jezelf erop voorbereiden. Het is geen verrassing meer... het is een script dat wordt afgespeeld.
  2. Trap niet in de urgentie-illusie Bij een gecreëerde crisis eist de andere ouder vaak nú antwoord of actie, gepaard met dreigementen (zoals "Als je nu niet tekent, hou ik de kinderen dit weekend thuis"). Behalve bij acuut levensgevaar voor de kinderen: neem je tijd. Laat de 24-uur regel gelden. Paniek aan de andere kant is geen spoed voor jou.
  3. De 'Grey Rock' methode (Wees de Grijze Steen) Waar BIFF gaat over hóe je schrijft, gaat Grey Rock over je houding. Maak jezelf zo oninteressant mogelijk voor conflicten. Toon geen angst, geen woede, geen verdediging. Je bent een grijze steen.
    • Reactie op een DARVO-aanval: "Ik neem kennis van je standpunt. We houden ons echter aan de afspraak uit het ouderschapsplan (artikel 4). Vrijdag om 17:00 uur zie ik de kinderen."

1. Leg het patroon vast, niet de emotie Als je dit voorlegt aan een rechter of raadsonderzoeker, ga dan niet in de verdediging tegen de losse beschuldigingen. Toon het patroon aan. "In de afgelopen twee jaar is er in de week voorafgaand aan een zitting telkens eenzijdig de omgang stopgezet of een valse melding gedaan. Zie bijlage A, B en C. Feiten spreken veel luider dan over en weer wijzen.
Zorg goed voor jezelf in deze fases. Het voelt extreem onrechtvaardig als de realiteit wordt verdraaid en het kost bakken met energie om niet van je stoel te springen en de waarheid van de daken te schreeuwen. Maar de langste adem, gebaseerd op feiten en rust wint uiteindelijk altijd de marathon.

Mijn vraag aan jullie:

Zien jullie ook vaste patronen of momenten waarop de dynamiek plotseling escaleert? En wat helpt jou om op dat moment, als de adrenaline door je lijf giert, toch op je handen te blijven zitten?

Op je handen blijven zitten als de adrenaline door je lijf giert is zowat het allermoeilijkste. Als er hier weer zo"n crisisbericht binnenkomt terwijl ik in mijn naar het werk rijd, moet ik soms echt even langs de kant gaan staan om op adem te komen. Wat mij praktisch wel helpt is heel nuchter en kort reageren. Ik mail dan enkel nog over wat absoluut noodzakelijk is en negeer de rest compleet. Geen voeding geven, zoals jij ook al zei.

Ik zie vooral de dynamiek exploderen vanaf je over iets een andere mening hebt. Dat blijft natuurlijk moeilijk als een ouder no matter what steeds bij haar besluiten blijft.
Het patroon vastleggen is belangrijk, maar werkt niet bij iedereen. Sommige mensen zijn zeer sluw zodat je weinig kan bewijzen.

• Like
Waarderingen: Mara
Ik zie vooral de dynamiek exploderen vanaf je over iets een andere mening hebt. Dat blijft natuurlijk moeilijk als een ouder no matter what steeds bij haar besluiten blijft.
Het patroon vastleggen is belangrijk, maar werkt niet bij iedereen. Sommige mensen zijn zeer sluw zodat je weinig kan bewijzen.
Daar zit het hem juist.
Je moet altijd met twee zijn om overeen te komen.
Als een ouder dwarsligt belandt je in een onophoudelijke oorlog.

ik had dus echt nog nooit van die term DARVO gehoord. Ik ben dat hier net met open mond aan het lezen...

Bij ons is de kogel nog maar net door de kerk en zoals ik in mijn vorige berichten al zei: we moeten echt alles nog beginnen regelen. Maar dat omdraaien van de feiten, dat komt me ineens wel akelig bekend voor. Als ik de laatste maanden iets probeerde uit te praten of aan te kaarten, was het op den duur precies altijd mijn eigen schuld dat we weeral ruzie hadden.

Hadden jullie dat in het begin ook? Dat ge zo'n patroon pas veel later begint in te zien? Het is toch wel zot hoe ge zoiets zo lang als 'normaal' kunt aannemen. Heel hard bedankt om dit te delen. Het zet mij wel enorm aan het denken over hoe ik me nu best kan opstellen als we straks eindelijk aan de tafel moeten gaan zitten om afspraken te maken.

ik had dus echt nog nooit van die term DARVO gehoord. Ik ben dat hier net met open mond aan het lezen...

Bij ons is de kogel nog maar net door de kerk en zoals ik in mijn vorige berichten al zei: we moeten echt alles nog beginnen regelen. Maar dat omdraaien van de feiten, dat komt me ineens wel akelig bekend voor. Als ik de laatste maanden iets probeerde uit te praten of aan te kaarten, was het op den duur precies altijd mijn eigen schuld dat we weeral ruzie hadden.

Hadden jullie dat in het begin ook? Dat ge zo'n patroon pas veel later begint in te zien? Het is toch wel zot hoe ge zoiets zo lang als 'normaal' kunt aannemen. Heel hard bedankt om dit te delen. Het zet mij wel enorm aan het denken over hoe ik me nu best kan opstellen als we straks eindelijk aan de tafel moeten gaan zitten om afspraken te maken.
Dag Katrien,

Heel herkenbaar. Die reactie — vanuit een gezond onderbuikgevoel proberen uit te leggen, te overleggen en de lieve vrede te bewaren — is precies wat we vrijwel allemaal in het begin doen. En het is ontzettend slopend als je merkt dat elke reikende hand wordt gebruikt om ruzie te stoken.

Dat de schellen nu al bij je afvallen is pijnlijk, maar geeft je wél meteen de regie terug.

Vier korte houvasten voor als jullie straks aan tafel gaan:

Scheid de inhoud van de emotie: Laat het verleden en de discussie over 'gelijk' rusten. Het gaat aan tafel enkel over concrete afspraken voor de toekomst.

Maak afspraken waterdicht: Hoe helderder de afspraken (tijden, locaties, kostenverdeling), hoe minder ruimte er overblijft voor latere discussies.

Kap de DARVO-dynamiek af: Voel je dat het gesprek omslaat naar beschuldigingen? Breng het neutraal terug: "We zitten hier vandaag om afspraken te maken over … Laten we ons daarop focussen."

Las bedenktijd in: Zeg nooit meteen ja aan tafel onder druk. Neem voorstellen mee naar huis om ze rustig te laten bezinken.

Je hoeft het niet in één keer perfect te doen, Katrien. Bewaak je eigen rust en grenzen.

Terug
Naar boven