Ellen
Oriënterende Ouderblijver
Beste forumleden,
We hebben het hier al vaak gehad over hoe we onszelf kunnen beschermen met strikt zakelijke communicatie. Maar wat doe je als de andere ouder niet alleen onredelijk is, maar structureel de dynamiek omkeert en doelbewust chaos creëert?
Een patroon dat ik zelf tot uitputting toe heb meegemaakt en wat in complexe scheidingen helaas meer regel dan uitzondering is – is de gecreëerde crisis. Dit gebeurt heel vaak vlak voor een vakantie, een verjaardag van de kinderen of een belangrijke zitting. Ineens is er uit het niets een enorm conflict, een spoedeisende (vaak overtrokken) medische kwestie of een reeks zware beschuldigingen.
Als je hierop reageert vanuit je volste recht en frustratie, treedt er vaak een psychologisch mechanisme in werking dat DARVO wordt genoemd:
Als de andere ouder voelt dat jij de controle terugpakt en je eigen leven opbouwt is het creëren van chaos een manier om je weer de arena in te sleuren. Als jij vervolgens woedend of in paniek reageert wordt jouw (begrijpelijke!) emotionele reactie in het dossier gebruikt om aan te tonen dat jij de onstabiele, strijdende ouder bent.
Mijn vraag aan jullie:
Zien jullie ook vaste patronen of momenten waarop de dynamiek plotseling escaleert? En wat helpt jou om op dat moment, als de adrenaline door je lijf giert, toch op je handen te blijven zitten?
We hebben het hier al vaak gehad over hoe we onszelf kunnen beschermen met strikt zakelijke communicatie. Maar wat doe je als de andere ouder niet alleen onredelijk is, maar structureel de dynamiek omkeert en doelbewust chaos creëert?
Een patroon dat ik zelf tot uitputting toe heb meegemaakt en wat in complexe scheidingen helaas meer regel dan uitzondering is – is de gecreëerde crisis. Dit gebeurt heel vaak vlak voor een vakantie, een verjaardag van de kinderen of een belangrijke zitting. Ineens is er uit het niets een enorm conflict, een spoedeisende (vaak overtrokken) medische kwestie of een reeks zware beschuldigingen.
Als je hierop reageert vanuit je volste recht en frustratie, treedt er vaak een psychologisch mechanisme in werking dat DARVO wordt genoemd:
- Deny (Ontkennen van het eigen aandeel of eerdere afspraken)
- Attack (Aanvallen: jij wordt beschuldigd van precies datgene wat zij/hij doet)
- Reverse Victim and Offender (De rollen omdraaien: de andere ouder positioneert zich bij hulpverlening of de kinderen als het slachtoffer van jouw reactie).
Waarom gebeurt dit? (De Helicopterview)
Probeer een stap achteruit te zetten. Deze dynamiek draait vaak niet om de inhoud van de crisis (de niet-gestreken kleren, de plotselinge snotneus, de zogenaamd gemiste afspraak). Het draait om destabilisatie.Als de andere ouder voelt dat jij de controle terugpakt en je eigen leven opbouwt is het creëren van chaos een manier om je weer de arena in te sleuren. Als jij vervolgens woedend of in paniek reageert wordt jouw (begrijpelijke!) emotionele reactie in het dossier gebruikt om aan te tonen dat jij de onstabiele, strijdende ouder bent.
Hoe doorbreek je dit patroon?
Je kunt het gedrag aan de andere kant niet stoppen, maar je kunt wél stoppen met het leveren van de brandstof.- Herken de kalender (Anticiperen) Kijk eens terug in je eigen logboek. Ontstaan de zwaarste conflicten toevallig altijd in de week voor de zomervakantie of een mediationgesprek? Als je het patroon ziet kun je jezelf erop voorbereiden. Het is geen verrassing meer... het is een script dat wordt afgespeeld.
- Trap niet in de urgentie-illusie Bij een gecreëerde crisis eist de andere ouder vaak nú antwoord of actie, gepaard met dreigementen (zoals "Als je nu niet tekent, hou ik de kinderen dit weekend thuis"). Behalve bij acuut levensgevaar voor de kinderen: neem je tijd. Laat de 24-uur regel gelden. Paniek aan de andere kant is geen spoed voor jou.
- De 'Grey Rock' methode (Wees de Grijze Steen) Waar BIFF gaat over hóe je schrijft, gaat Grey Rock over je houding. Maak jezelf zo oninteressant mogelijk voor conflicten. Toon geen angst, geen woede, geen verdediging. Je bent een grijze steen.
- Reactie op een DARVO-aanval: "Ik neem kennis van je standpunt. We houden ons echter aan de afspraak uit het ouderschapsplan (artikel 4). Vrijdag om 17:00 uur zie ik de kinderen."
- Leg het patroon vast, niet de emotie Als je dit voorlegt aan een rechter of raadsonderzoeker, ga dan niet in de verdediging tegen de losse beschuldigingen. Toon het patroon aan. "In de afgelopen twee jaar is er in de week voorafgaand aan een zitting telkens eenzijdig de omgang stopgezet of een valse melding gedaan. Zie bijlage A, B en C. Feiten spreken veel luider dan over en weer wijzen.
Mijn vraag aan jullie:
Zien jullie ook vaste patronen of momenten waarop de dynamiek plotseling escaleert? En wat helpt jou om op dat moment, als de adrenaline door je lijf giert, toch op je handen te blijven zitten?