• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Documentaire Erasing Family: herkenning rond ouderverstoting en contactbreuk na scheiding

Bram

Ouderblijver
Ik kwam gisterenavond laat op de documentaire 'Erasing Family' uit op erasingfamily.org, ik weet niet of iemand die hier al kent of heeft gezien, maar het geeft exact weer hoe het systeem werkt.

Het gaat eigenlijk over jongeren en kinderen die door een vechtscheiding of een complexe breuk het contact met een van hun ouders volledig kwijtraken en hoe die wonden later als volwassene nog doorsijpelen, en eerlijk gezegd zat ik hier op de bank te kijken en ik werd er gewoon stil van.

Ik heb nu nog contact met de kinderen, maar ik weet ook niet voor hoelang. Hoe kunnen we dit blijvend toelaten?

De verhalen van die jongeren op het scherm laten zo duidelijk zien dat kinderen hun beide ouders gewoon nodig hebben en wat voor schade het aanricht als er een ouder wordt weggeduwd.

Wat die documentaire ook zo pijnlijk helder maakt, is dat de instanties en de rechtbanken vaak veel te laat ingrijpen. Tegen de tijd dat er een officieel onderzoek is of een hulpverlener aan tafel zit is die vervreemding al zover gevorderd dat het kind simpelweg de mening van de andere ouder heeft overgenomen als beschermingsmechanisme. En het ergste is dat je als ouder die aan de zijlijn wordt gezet bijna machteloos staat, want als je er te hard tegenin gaat en vecht lijk je de 'agressieve' of 'moeilijke' e, en als je afstand neemt om de rust voor de kinderen te bewaren word je verweten dat je het opgeeft. Je kan bijna niet winnen op zo'n momenten.

Zijn er hier eigenlijk mensen die na het zien van zulke documentaires juist heel bewust dingen anders zijn gaan aanpakken in de communicatie met hun ex, of proberen jullie dat soort dingen juist bewust af te schermen om jezelf niet gek te maken?
Waarom komen niet meer mensen hiertegen in opstand? Je wordt als ouder volledig gewist.

Wat een ontzettend heftig én belangrijk onderwerp dat je hier aankaart. Je ziet het zo vaak gebeuren om je heen, maar er eerlijk over praten is nog steeds een taboe. Altijd maar die schouders eronder moeten zetten en de vrolijke wervelwind spelen voor de buitenwereld als het contact met je eigen vlees en bloed zo onder druk staat... 💔🌊

Wanneer ben je als ouder nou eens aan de beurt voor wat rust en echt geluk in plaats van dit constante gevecht? Zo ontzettend bedankt voor het delen van deze tip. Deze documentaire gaat direct op mijn lijstje. Heel veel sterkte en een hele dikke virtuele knuffel van mij 🚂❤️💪✨

Dat is de realiteit die ze in de rechtbanken weigeren in te zien.
Kinderen worden iedere dag van hun ouders vervreemd omdat hun ideologie in het verleden is blijven steken.

Hoi allemaal,

Ik heb deze documentaire zelf nog niet gezien, maar de titel alleen al grijpt me echt naar de keel...
Ik ben pas net op dit forum omdat mijn man onlangs uit het niets heeft aangegeven dat hij wil scheiden. Mijn hele wereld staat op zijn kop. Ik maak me nu al zo ontzettend veel zorgen om hoe dit allemaal gaat lopen voor onze kinderen (ze zijn 10 en 12).

Het idee van ouderverstoting of dat het contact zo erg kan verwateren na een scheiding is echt mijn allergrootste nachtmerrie. Ik merk dat ik momenteel nog heel erg in de overlevingsstand sta...ook met de paniek over hoe ik dit financieel allemaal ga redden met mijn parttime salaris als secretaresse — maar dit soort verhalen maken me nóg banger voor de toekomst.

Hebben jullie deze docu gekeken toen jullie al wat verder in het proces zaten of helpt het juist om dit in het begin al te zien om valkuilen te voorkomen? Ik twijfel of ik er op dit moment de moed en rust voor heb om ernaar te kijken, maar ik wil er alles aan doen om te zorgen dat de kinderen niet de dupe worden van de scheiding.

Heel veel sterkte in ieder geval voor iedereen die hier helaas persoonlijke herkenning in vindt... Ik hoop dat het met jullie kinderen uiteindelijk weer de goede kant op gaat.

Te gek voor woorden dat dit kan blijven gebeuren.
En dat rechters dit niet inzien.
Er zou eigenlijk bij iedere familierechter een psycholoog moeten zitten.

Hoi,

Wat een ongelooflijk intense en confronterende documentaire is dat, hè? Ik kan me heel goed voorstellen dat het kijken hiervan keihard binnenkomt en een enorme mix van verdriet, frustratie en machteloosheid bij je oproept. Zeker als je zelf midden in zo'n storm zit voelt het al snel alsof je naar je eigen meest gevreesde nachtmerrie zit te kijken. Het is heel valide dat je hier even helemaal van streek van bent.
Toch wil ik proberen om de situatie even met je af te pellen. Het gevaar van zulke aangrijpende films is namelijk dat de angst voor de toekomst het stuur van je overneemt. De verhalen in Erasing Family zijn rauw en tonen wat een falend systeem en complexe ex-partnerdynamieken teweeg kunnen brengen. Maar vergeet niet: deze documentaire is een spiegel van de worst-case scenario's, géén glazen bol voor jouw specifieke leven.

Ik ga niet opnieuw mijn hele verhaal afsteken over hoe het BIFF-principe (Brief, Informative, Friendly, Firm) mij persoonlijk heeft geholpen om los te komen uit de strijd – daar heb ik in andere topics al genoeg over geschreven. Waar ik me nu op wil richten is hoe je met de emoties van dít moment kunt omgaan zonder de regie te verliezen:

1. Doseer de pijnlijke herkenning: Het is goed om erkenning te vinden en te weten dat je niet de enige bent. Maar als je merkt dat je hierdoor overspoeld raakt door woede of paniek over de andere ouder sluit de boel dan af. Zorg goed voor jezelf, want je kinderen hebben een ouder nodig die overeind blijft. Niet eentje die wordt verteerd door doemscenario's.

2. Blijf de rots in de branding: Wat er aan de andere kant ook gezegd of gedaan wordt: zorg dat jouw huis een veilige, rustige plek blijft. Ga niet – uit angst voor verstoting – harder aan de kinderen trekken of de strijd via hen uitvechten. Laat jouw huis een plek zijn waar niet negatief over de andere ouder wordt gesproken en waar ze onvoorwaardelijk kind mogen zijn.

3. Scheid emotie van feiten in je logboek: Merk je dat contactmomenten afnemen of uitspraken van de kinderen veranderen? Documenteer dit dan feitelijk (data, tijdstippen, letterlijke quotes), zónder jouw theorieën of beschuldigingen aan het adres van de andere ouder erbij te schrijven. Dit geeft je brein rust en helpt je mocht je dit ooit aan een professional of rechter moeten overhandigen.

Terug
Naar boven