• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Hoe overleef je een scheiding als vrouw alleen?

KatrienM

Oriënterende Ouderblijver
Nu de kogel definitief door de kerk is en we dus echt gaan scheiden overvalt me ineens een enorme paniek. We hebben nog absoluut niks geregeld qua praktische zaken. We moeten nog altijd bekijken wie we gaan inschakelen en wat er met het huis gaat gebeuren – maar ik kijk plots enorm op tegen de toekomst.

Hoe overleeft ge dit in godsnaam als vrouw alleen?

Amai, ik zie soms echt door de bomen het bos niet meer. Het idee dat ik straks misschien alles zelf moet bolwerken, van de financiën en een eigen appartement kunnen betalen tot de organisatie voor de kinderen... het maakt me gewoon zot. Allez, ik heb altijd wel mijn plan kunnen trekken, maar dit voelt als een berg waar ik onmogelijk over raak. En dan de gedachte aan die stille, eenzame avonden straks in een leeg huis.

Zijn er hier madammen die dit al hebben doorstaan en die mij kunnen vertellen dat het echt goedkomt? Hoe hebt gij dat in het begin aangepakt om gewoon overeind te blijven en niet te verdrinken in de stress? Wat waren voor u de eerste stapjes om uzelf toch een klein beetje veilig of rustig te voelen, zelfs al is alles nog zo onzeker?

Ik weet het momenteel echt effe niet meer goed. Alvast heel hard bedankt om weer te willen luisteren. 🙏

Dag Katrien,

Wat een ontzettend moeilijke en emotionele periode maak je door. Het is volkomen normaal dat de paniek nu even keihard toeslaat. Alles voelt momenteel als een gigantische berg en de toekomst lijkt heel onzeker.
Je bent hier gelukkig op de juiste plek beland. Dit forum zit vol met sterke vrouwen die precies dit parcours al hebben bewandeld. Zij kunnen jou ongetwijfeld een hart onder de riem steken. Hun verhalen zullen je tonen dat het uiteindelijk echt weer goedkomt.

Als beheerder wil ik je vooral deze eerste raad meegeven:

• Adem in en adem uit. Je hoeft echt niet alle grote beslissingen vandaag of morgen al te nemen.
  • Pak het stap voor stap aan. Focus je eerst op de basis en laat de rest even rusten.
  • Blijf van je afschrijven. Gebruik dit forum als jouw veilige uitlaatklep wanneer het te zwaar wordt.

Kijk gerust eens rond in onze specifieke rubrieken over scheiden of praktische zaken. Je vindt daar vaak al veel handige antwoorden op je eerste vragen.

Heel veel moed en sterkte gewenst!

Warme groet

Wanneer je geconfronteerd wordt met zo'n gigantische omwenteling is de allereerste reactie van ons brein om meteen de hele agenda voor de komende vijf jaar te willen dichttimmeren. We willen de controle terug en wel nu.

Maar KatrienM, trek op dit exacte moment eerst even heel stevig aan de handrem.

Dat gevoel dat je nu overvalt, die verlammende paniek is ontzettend herkenbaar voor elke vrouw die op dit punt gestaan heeft. Je kijkt naar een enorme berg en denkt dat je die vandaag nog moet beklimmen. Maar dat hoeft helemaal niet. Je hoeft vandaag alleen maar je schoenen aan te trekken.

Eerste hulp bij de administratieve én mentale chaos

Als ervaringsdeskundige kan ik je één ding verzekeren: je gaat dit niet alleen overleven. Je gaat hier op termijn zelfs veel sterker en rustiger uitkomen. Maar om het nu behapbaar te maken gaan we de logistiek terugbrengen tot de essentie.

Maak een Drie-Koppen-Lijstje:

Nu (deze week): Zoek één neutrale professional die jullie helpt (een erkend bemiddelaar of notaris). Je hoeft nog niks te beslissen. Alleen een intake te plannen om te horen wat de stappen zijn.

Later (komende maanden): Cijfers verzamelen, appartementen bekijken, regeling voor de kinderen uitwerken. Daar hoef je vandaag nog géén antwoorden op te hebben.

Niet van toepassing: Zorgen over 'wat als over drie jaar...'. Die schrap je onmiddellijk van je mentale agenda.

Neem altijd een second opinion mee: Ga nooit alleen naar gesprekken met de bank, bemiddelaar of advocaat. Neem een goeie vriendin, je zus of je moeder mee. Niet alleen voor de mentale steun, maar ook omdat twee paar oren nu eenmaal meer horen dan één wanneer de stress in je lijf zit.

Bekijk de stilte vanuit een ander perspectief: Die lege avonden waar je zo tegenop kijkt? Ja, in het begin schuren die. Maar al heel snel verandert die stilte van eenzaam naar vrede. Geen onderlinge spanningen meer, geen eieren waar je op moet lopen. Gewoon jouw plek op jouw voorwaarden.

Terug
Naar boven