• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Scheiden met advocaten: Waarom voelt de juridische strijd zo koud en ingewikkeld?

Lente

Oriënterende Ouderblijver
Hoi allemaal,

Vandaag wil ik het hebben over iets waar ik momenteel letterlijk buikpijn van krijg: de procedure via advocaten. Sinds mijn man de knoop heeft doorgehakt om te willen scheide, zijn we in een juridisch circus beland dat me de adem letterlijk wegneemt. Ik had zo gehoopt dat we alles in goed overleg konden regelen, vooral om de rust te bewaren voor onze kinderen van 10 en 12. In plaats daarvan voelt het nu alsof we lijnrecht tegenover elkaar in de rechtszaal staan.

Het communiceren via een echtscheidingsadvocaat maakt alles zo ontzettend onpersoonlijk en kil. De brieven die op de mat vallen staan vol met koud, juridisch jargon en lijken de situatie alleen maar op de spits te drijven. Elke keer als er een formele e-mail van zijn raadsman binnenkomt schiet mijn stressniveau door het dak en vliegen de tranen me in de ogen.

Daarnaast is er de keiharde financiële realiteit. Een scheiding afhandelen met advocaten is simpelweg peperduur. Met mijn parttime salaris als secretaresse lig ik 's nachts uren wakker van de uurtarieven en de voorschotfacturen. Hoe ga ik deze oplopende advocaatkosten in vredesnaam betalen zonder dat het ten koste gaat van de dagelijkse basisbehoeften van de kinderen? De financiële onzekerheid na een scheiding is op zichzelf al zwaar genoeg, maar dit voelt als een extra molensteen om mijn nek.

Ik ben doodsbang dat we langzaam afstevenen op een vechtscheiding en dat is precies wat ik koste wat het kost wil voorkomen.

Zijn er meer mensen die worstelen met de hardheid van het scheiden met advocaten? Hoe blijven jullie emotioneel overeind als de communicatie met je ex-partner alleen nog maar via formele brieven verloopt? En hebben jullie concrete tips om de torenhoge kosten van een advocaat bij een echtscheiding nog enigszins in de hand te houden?

Ik lees heel graag jullie ervaringen.

Warme groet,

Het is volkomen logisch dat dit juridische circus je letterlijk de adem wegneemt en je er buikpijn van krijgt, want je had het zo graag in goed overleg willen regelen om de rust te bewaren voor jullie kinderen van 10 en 12 en nu voelt het in plaats daarvan alsof jullie lijnrecht tegenover elkaar in de rechtszaal staan.
Voor je eigen emotionele zelfbescherming wil ik je op het hart drukken dat die formele advocatenbrieven vol koud, juridisch jargon puur ontworpen zijn om een dossier op te bouwen. Het is dus hartstikke logisch dat de tranen je in de ogen vliegen en je stressniveau door het dak schiet, maar lees dit soort formele e-mails daarom nooit 's avonds laat in je eentje. Parkeer ze en open ze pas als de kinderen naar school zijn en je er rustig voor kunt zitten liefst met een goede vriendin of familielid naast je die de boel nuchter kan relativeren. Wat de financiële ademruimte betreft zijn die uurtarieven en voorschotfacturen met jouw parttime salaris als secretaresse inderdaad peperduur dus onderzoek direct of je recht hebt op gesubsidieerde rechtsbijstand (een pro-deo advocaat) want veel parttime werkende moeders vallen binnen deze inkomensgrenzen waardoor je slechts een relatief lage eigen bijdrage betaalt. Omdat je doodsbang bent om op een vechtscheiding af te stevenen en dat koste wat het kost wilt voorkomen is de beste manier om de boel te de-escaleren door in je eigen communicatie naar hem toe altijd feitelijk, kort en beleefd te blijven en je gewoonweg niet te laten verleiden tot moddergooien, hoe kil zijn raadsman ook schrijft. Haal even diep adem. Je doet dit voor je kinderen en je doet het fantastisch door nu al aan de bel te trekken. Heb je misschien al eens geprobeerd om, puur zakelijk en buiten de advocaten om aan je ex voor te stellen om de procedure over te hevelen naar één gezamenlijke mediator om zo de torenhoge kosten voor jullie allebei flink te drukken? Borst vooruit, schouders naar achteren, we laten ons niet kisten door een stapel kille papieren; kom, we gaan er gewoon weer tegenaan!

Het klopt wat je zegt.
Scheiden met advocaten maakt alles ontzettend moeilijk.
Zij verdienen hun geld niet door snel zaken op te lossen. Hoe langer de escalatie, hoe beter voor hen al zullen ze dat natuurlijk niet zeggen.
Het is een verschrikkelijk systeem dat men heeft opgezet als ouders niet langer overeenkomen.

Terug
Naar boven