• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Schermtijd: hoe lang mogen jullie kinderen op telefoon op Ipad?

Bram

Ouderblijver
Ik weet niet hoe het bij jullie zit tijdens de vakantie, maar ik word hier af en toe echt knettergek van die constante strijd rond schermtijd. Vorige week had ik echt zoiets van we gaan er een mooie namiddag van maken. Laten we de natuur intrekken. Maar de kinderen zitten liever uren voor een scherm naar filmpjes te kijken over de stomste dingen eerst.

Het is een echte verslaving voor ze en ze worden er absoluut niet beter van. Telkens als ik er iets van zeg krijg je hetzelfde antwoord. Wacht papa, ik ben bijna klaar, maar die bijna komt dan nooit.

Denk je dat het verstandig is om een bepaalde schermtijd per dag in te stellen? Het probleem is dat mijn ex daar helemaal niet akkoord mee zal gaan. Integendeel, van haar mogen de kinderen een hele dag achter die schermen zitten.

Is het een vloek van deze tijd of zijn er mensen die met bepaalde oplossingen succes hebben geboekt?

O, hier ga ik zo in mee! Die strijd rond schermtijd is hier (met twee van 10 en 12) ook echt een dagelijks terugkerend hoofdpijndossier, zeker nu in de vakantie. Dat "ik ben bijna klaar" is inmiddels een klassieker waar ik spontaan jeuk van krijg.
Wat het extra frustrerend maakt is wat je zegt over het verschil met je ex. Als jij probeert om daar een beetje structuur in te houden, maar de andere ouder laat ze maar doen dan voelt het soms als dweilen met de kraan open. Je wilt niet de hele tijd de 'zeurouder' zijn, maar je ziet tegelijkertijd wel wat die schermen met ze doen.

Geen kant-en-klaar wondermiddel helaas, maar het helpt in ieder geval om te lezen dat ik hier niet de enige mee zit te worstelen. Sterkte!

Het is zoeken naar ene goede balans. Er is ook ene groot verschil tussen jonge en oudere kinderen.
Richtlijnen per leeftijdscategorie

0 tot 2 jaar: Liever helemaal geen schermtijd. De hersenen ontwikkelen zich in deze fase het best via fysieke interactie, beweging en vrij spel. Kort videobellen met familie is de enige uitzondering.

2 tot 4 jaar: Maximaal 30 tot 45 minuten per dag, verdeeld over korte momenten van 10 à 15 minuten. Kies bij voorkeur voor rustige, educatieve programma's en kijk gezellig mee.

5 tot 8 jaar: Ongeveer 1 uur per dag (exclusief schoolwerk). Maak duidelijke afspraken vooraf over wanneer het scherm uitgaat om discussies achteraf te beperken.

9 tot 12 jaar: Maximaal 1,5 tot 2 uur per dag aan vrije tijd op schermen. Omdat kinderen vaker zelfstandig online zijn, wordt open communicatie over online veiligheid en content hier cruciaal.

13 jaar en ouder: Gemiddeld 2 tot maximaal 3 uur recreatieve schermtijd per dag. De focus verschuift hier van strikte tijdslimieten naar gezonde gewoontes en balans met huiswerk, sport en slaap.

Wat vaak beter werkt dan sec minuten tellen:

Kwaliteit boven kwantiteit: Samen een film kijken of een creatieve game spelen heeft een heel andere impact dan urenlang gedachteloos door korte videoclips scrollen.

Vaste schermvrije zones en momenten: Aan tafel en minimaal één uur voor het slapengaan gaan de schermen uit (bij voorkeur niet op de slaapkamer laden).

Voorbeeldgedrag: Kinderen spiegelen zich enorm aan het telefoongebruik van hun ouders.

Hey Bram,

Laten we de situatie even ontleden: de angel zit hem hier voor een groot deel in de frustratie dat jouw ex-partner andere (of geen) regels hanteert. Besef goed dat je nul controle hebt over wat er in het andere huishouden gebeurt. Het kost alleen maar negatieve energie om je daar druk over te maken. Wat je wel kunt controleren is de structuur in jouw eigen huis. Kinderen zijn verrassend flexibel en kunnen prima schakelen tussen verschillende regels per huishouden, zolang jij zelf maar 100% consequent, voorspelbaar en rustig blijft.

Stel harde, softwarematige grenzen in via apps zoals Google Family Link of Apple Schermtijd. Als het apparaat vanzelf op zwart gaat, ben jij niet langer de boeman die ze uit hun spel trekt, maar is simpelweg 'de tijd op'.

Kondig je nieuwe huisregel één keer helder en neutraal aan. Ga daarna niet meer in discussie over de "wacht, ik ben bijna klaar"-smoesjes.

Accepteer dat je de eerste drie tot vier dagen met enorme weerstand te maken krijgt. Zelfs boosheid en 'afkickverschijnselen'. Blijf de rots in de branding: reageer niet emotioneel, maar geef ook absoluut niet toe.

Laat de aanpak van de andere ouder voor wat het is en bouw de regie in jouw eigen huis weer op. Wat zou voor jou een realistische en werkbare maximale schermtijd per dag zijn om vanaf morgen in te voeren?

Het is zoeken naar ene goede balans. Er is ook ene groot verschil tussen jonge en oudere kinderen.
Richtlijnen per leeftijdscategorie

0 tot 2 jaar: Liever helemaal geen schermtijd. De hersenen ontwikkelen zich in deze fase het best via fysieke interactie, beweging en vrij spel. Kort videobellen met familie is de enige uitzondering.

2 tot 4 jaar: Maximaal 30 tot 45 minuten per dag, verdeeld over korte momenten van 10 à 15 minuten. Kies bij voorkeur voor rustige, educatieve programma's en kijk gezellig mee.

5 tot 8 jaar: Ongeveer 1 uur per dag (exclusief schoolwerk). Maak duidelijke afspraken vooraf over wanneer het scherm uitgaat om discussies achteraf te beperken.

9 tot 12 jaar: Maximaal 1,5 tot 2 uur per dag aan vrije tijd op schermen. Omdat kinderen vaker zelfstandig online zijn, wordt open communicatie over online veiligheid en content hier cruciaal.

13 jaar en ouder: Gemiddeld 2 tot maximaal 3 uur recreatieve schermtijd per dag. De focus verschuift hier van strikte tijdslimieten naar gezonde gewoontes en balans met huiswerk, sport en slaap.

Wat vaak beter werkt dan sec minuten tellen:

Kwaliteit boven kwantiteit: Samen een film kijken of een creatieve game spelen heeft een heel andere impact dan urenlang gedachteloos door korte videoclips scrollen.

Vaste schermvrije zones en momenten: Aan tafel en minimaal één uur voor het slapengaan gaan de schermen uit (bij voorkeur niet op de slaapkamer laden).

Voorbeeldgedrag: Kinderen spiegelen zich enorm aan het telefoongebruik van hun ouders.
Afhankelijk van de laaftijd denk ik dat dit schema zeer redelijk is.
In deze tijd wel niet voor de hand liggend om je kinderen dit te verplichten, als al hun vrienden uren op schermen zitten.

Terug
Naar boven