• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Vluchten voor de stilte na de wissel: afleiding zoeken om het gemis te verdoven

Bram

Ouderblijver
Ik zat gisteren weer eens naar de klok te staren. De kinderen zijn terug naar haar.

Ik weet dat veel mensen dan in de zetel ploffen, maar ik heb de laatste maanden iets compleet anders gezocht om maar niet naar die oorverdovende stilte in huis te moeten luisteren. Ik ben eigenlijk een beetje als flexijobber beginnen meedraaien bij een boer hier in de buurt. Gewoon zwaar werk doen zoals mest ruimen en gigantische balen stro sjouwen of met een riek de stallen uitmesten, want ik moet mezelf echt kapot kunnen werken om niet te beginnen piekeren.

Overdag als ik aan het werk ga is er meestal niks aan de hand. Wel, dat is misschien veel gezegd. Ik denk natuurlijk wel aan de kinderen, maar het is vooral 's avonds dat ik soms gek wordt. Nu in de zomer bij die boer helpt me dat echt. Als je daar dan een paar uur lang in het zweet de ene na de andere loodzware kruiwagen staat leeg te kappen voel je tenminste je spieren werken.

Ik vind het ene mooie bijverdienste en ik weet dat het ene vlucht is. Maar liever soms vluchten als blijven stilstaan en zo achteruitgaan.

Het isgezonder is dan urenlang naar je gsm te zitten staren in de hoop op een berichtje, maar ergens is het toch te gek voor woorden dat je buiten je gewone werk in de stank van een koeienstal gaat staan fakken puur om de confrontatie met je eigen huis uit de weg te gaan. Het helpt op het moment zelf echt fantastisch, want je valt 's avonds tenminste direct als een blok in slaap van de vermoeidheid, maar zaterdagochtend word je toch weer gewoon wakker met diezelfde leegte. Storten jullie je soms ook zo extreem in fysiek werk of een extra job ergens, gewoon om die eerste uren na de overdracht maar niet met jezelf geconfronteerd te worden?

Beste Bram,

Wat je beschrijft over die oorverdovende stilte na de wissel is iets waar ontzettend veel ouders in een co-ouderschap tegenaan lopen. Het contrast tussen een levendig huis vol kinderen en het moment waarop de deur achter hen dichttrekt voelt voor velen bijna als abrupt afkicken. Dat je de confrontatie met je eigen, lege huis uit de weg wilt gaan is een hele normale en menselijke reactie.

Soms moeten we ons brein rust geven en werken is daarvoor een goede uitlaatklep.
Laat je niet gek maken door de situatie, maar neem het dag per dag.

Ik las jouw woorden over de stilte die valt na de wissel. Over hoe het huis ineens te stil wordt en hoe je afleiding zoekt om het gemis niet te voelen. Ik herken dat gevoel, maar vanuit een andere plek.

Bij mij is er geen wissel meer. De stilte is niet tijdelijk. Mijn omgang met mijn kinderen is slecht – soms is er bijna niets. Dat is een ander soort leegte. Geen aftellen tot ze weer komen, maar de dagelijkse confrontatie met wat er niet meer is.

Vroeger deed ik precies wat jij beschrijft: afleiding zoeken. Telefoon, serie na serie, eindeloos bezig blijven zodat de stilte geen kans kreeg. Het hielp even. Tot de avond viel en alles weer terugkwam. alleen erger.

Nu probeer ik iets anders. Ik laat de stilte er soms gewoon zijn. Niet omdat het makkelijk is, maar omdat ik merkte dat wegrennen het gemis alleen maar groter maakte. In die stilte lees ik de Bijbel. Niet om de pijn weg te poetsen, maar om ergens te mogen neerleggen wat ik zelf niet kan dragen.

Een vers dat me de laatste tijd vasthoudt is uit Psalm 62: “Alleen bij God vind ik rust; van Hem komt mijn redding.” Niet de afleiding, niet het vullen van de leegte, maar stil worden bij Hem. Soms is dat een gebed zonder woorden. Soms is het gewoon zitten en erkennen: dit doet pijn…en dat mag.

Jij hebt nog de wissel. Dat is kostbaar, ook al voelt de stilte daarna zwaar. Misschien mag de stilte na de wissel niet alleen iets zijn om te ontvluchten, maar ook een moment waarop je even mag voelen hoe diep je van hen houdt en dat bij God leggen in plaats van het te verdoven.

Ik bid dat je de kracht vindt om de stilte niet alleen te vullen, maar er soms ook in te rusten. En dat jouw kinderen straks weer binnenkomen… en de stilte weer verdwijnt.

Ik las jouw woorden over de stilte die valt na de wissel. Over hoe het huis ineens te stil wordt en hoe je afleiding zoekt om het gemis niet te voelen. Ik herken dat gevoel, maar vanuit een andere plek.

Bij mij is er geen wissel meer. De stilte is niet tijdelijk. Mijn omgang met mijn kinderen is slecht – soms is er bijna niets. Dat is een ander soort leegte. Geen aftellen tot ze weer komen, maar de dagelijkse confrontatie met wat er niet meer is.

Vroeger deed ik precies wat jij beschrijft: afleiding zoeken. Telefoon, serie na serie, eindeloos bezig blijven zodat de stilte geen kans kreeg. Het hielp even. Tot de avond viel en alles weer terugkwam. alleen erger.

Nu probeer ik iets anders. Ik laat de stilte er soms gewoon zijn. Niet omdat het makkelijk is, maar omdat ik merkte dat wegrennen het gemis alleen maar groter maakte. In die stilte lees ik de Bijbel. Niet om de pijn weg te poetsen, maar om ergens te mogen neerleggen wat ik zelf niet kan dragen.

Een vers dat me de laatste tijd vasthoudt is uit Psalm 62: “Alleen bij God vind ik rust; van Hem komt mijn redding.” Niet de afleiding, niet het vullen van de leegte, maar stil worden bij Hem. Soms is dat een gebed zonder woorden. Soms is het gewoon zitten en erkennen: dit doet pijn…en dat mag.

Jij hebt nog de wissel. Dat is kostbaar, ook al voelt de stilte daarna zwaar. Misschien mag de stilte na de wissel niet alleen iets zijn om te ontvluchten, maar ook een moment waarop je even mag voelen hoe diep je van hen houdt en dat bij God leggen in plaats van het te verdoven.

Ik bid dat je de kracht vindt om de stilte niet alleen te vullen, maar er soms ook in te rusten. En dat jouw kinderen straks weer binnenkomen… en de stilte weer verdwijnt.
Tja het is waar wat je zegt. In deze moeilijke tijd grijp zelfs ik die daar eigenlijk nooit mee bezig is naar de Bijbel.

Misschien is vluchten voor de stilte wel het laatste dat je moet doen. Het is in de stilte dat we onszelf leren kennen.

Terug
Naar boven